مهدویت در شیعه

منجى از نظر شیعه کیست:
شیعیان بر این اعتقاد هستند که منجى (مهدى(علیه السلام))، نهمین پسر امام حسین بن على بن‌ابى‌طالب (علیه السلام) (سومین امام شیعیان) مى‌باشد که حسین (علیه السلام) فرزند فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر عظیم الشان اسلام است؛ و مهدى (علیه السلام) پسر امام حسن عسکرى (علیه السلام) (امام یازدهم شیعیان)است. طبق روایتى معتبر از نبى مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)، مهدى (علیه السلام) هم نام وى است ، او درسال 255 هـ.ق در شهر سامره واقع در کشور عراق متولد شده و از اشخاص طویل العمر تاریخ است. شیعه بر این تاکید دارد که وى زنده است, ولى از چشم مردمان عادى به دوراست و مشیت الهى بر غیبت وى (نه عدم حضور وى) بوده است ولى این غیبت باعث حفظ جان او هم شده است.
مهدى (علیه السلام) دوازدهیمن امام شیعه اثنى عشرى است و پیشواى اعظم شیعیان جهان در حال حاضر مى باشد و رایت شیعه در دست اوست . دقیقاً محل زندگى او مشخص نیست و شیعه بر این باور است که وى در میان مردم زندگى مى‌کند.
او عابدترین، عادل ترین، عالم‌ترین، راستگوترین مردم است. تشیع براى او شأن عصمت قائل است (یعنى از هرگونه خطا بدور است). او مفسر حقیقى قرآن است و جارى کننده احکام راستین اسلام و شبیه‌ترین مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) ، و از دریچه اوست که خداوند لطفش را به جهانیان ارزانی می کند.
وى براى مدت نامعلومى در حجاب غیبت است، ولى مانند خورشید پشت ابر بر آدمیان بهره مى‌رساند. وى مهربانترین مردم است و هر چیزى که بر شیعیان باشد، از طرف اوست، غیبت وى مایه بسیارى از بحثهاست که ما در بخش غیبت بیشتر به آن خواهیم پرداخت. مع هذا این غیبت، فرج و گشایشى به اذن حضرت حق فرا مى‌رسد که به آن عصر ظهور اطلاق مى‌شود.
ابتدا او از مکه قیام مىکند و انقلابى جهانى براى گسترش عدالت را سازمان دهى مى‌کند. تمام اشرار و پلیدان را از بین برده و خداپرستى و درستکارى را در زمین رواج مى‌دهد، چندین سال بر عرصه گیتى حکومت مى‌کند و مردم در عصر طلائى ظهور ،حکومت آسمانى را تجربه مى‌کنند که همه پیامبران و امامان پیشین, آرزوى آن حکومت را داشته‌اند. در این عصر است که عیسى مسیح (علیه السلام) از آسمان بر زمین آمده و مهدى (علیه السلام) را یارى مى‌رساند . تعداد سران سپاه او 313 نفر است ( به تعداد سپاهیان اسلام در اولین جنگ) که از برگزیدگان تاریخ هستند، خیلى از آنها به آن زمان تعلق ندارند، بلکه خداوند آنها را براى یارى قائم زنده مى‌گرداند، و به همین ترتیب دشمنان ائمه پیشین را ، که این عدالت گستر, انتقام الهى را از آنان بگیرد. تفصیل و توضیحات بیشتر درباره این عصر را در بخش عصر ظهور مى‌آوریم. و سرانجام بعد از سالیان حکومت الهى، وى بدست شقى ترین مردم به شهادت مى‌رسد وآنگاه است که همه مردم مى‌میرند ودرروز قیامت و حساب به امر حضرت حق برانگیخته مى‌شوند.



نظرات ()

لینک ثابت - نوشته شده توسط حسین نیک روان در شنبه 86/8/19 ساعت 10:26 عصر

طبقه بندی: ()