در روایت آمده است که امام على (ع) تقسیم کننده بهشت و جهنم است.چرا این نسبت را به امام على (ع) مى‏دهند؟

همین سؤال را مأمون عباسى از امام هشتم (ع) پرسید. مأمون گفت: به چه جهت به امیر مؤمنان على (ع) مى‏گویند: قسیم الجنة و النار؟حضرت رضا (ع) در پاسخ فرمودند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «حب على إیمان و بغضه کفر.» دوستى با على ایمان و دشمنى با او کفر است.و چون بهشت براى مؤمن است و جهنم براى کافر، پس هر که حب على را در دل داشته باشد، مؤمن است و جایگاهش بهشت، و هر که بغض و کینه على (ع) را در دل داشته باشد، کافر و جایگاه او جهنم است. (1)

با توجه به حدیث «حب على ایمان و بغضه کفر» ، معناى این روایت نبوى روشن مى‏شود که: «یا على، أنت قسیم الجنة و النار یوم القیامة، تقول للنار هذا لى و هذا لک.» (2)

در همین رابطه، «محمد بن ادریس شافعى» مى‏گوید:

«على حبه جنة  
قسیم النار و الجنة
 
وصى المصطفى حقا
 
إمام الإنس و الجنة» (3)

«احمد بن حنبل» در جواب کسانى که شگفت زده مى‏پرسیدند: چگونه مى‏شود که على تقسیم کننده بهشت و جهنم باشد؟مى‏گفت: مگر روایت نشده است که رسول خدا (ص) به على (ع) فرمود: «لا یحبک إلا مؤمن و لا یبغضک إلا منافق؟» مى‏گفتند: آرى.مى‏گفت: از آنجا که مؤمن، جایگاهش بهشت است و منافق، جایگاهش جهنم است، بنا بر این على تقسیم کننده بهشت و جهنم است. (4)

پى‏نوشتها:

(1) الامام على (ع) ، رحمانى همدانى، ص .517

(2) همانـینابیع المودة، قندوزى ص .85

(3) همان، ص .520

(4) حیات فکرى و سیاسى امامان شیعه، ص .51

 

 

 

 



نظرات ()

لینک ثابت - نوشته شده توسط حسین نیک روان در جمعه 86/9/16 ساعت 9:3 عصر

طبقه بندی: ()